torstai 10. huhtikuuta 2014

You make us strong!

Ollaan yhteiskunnassa, jossa yhteiskunta ei, karkeasti sanottuna, tule ihmistä vastaan. Ollaan yhteiskunnassa, jossa rahalla saa ja kaikkea riittää, mutta jos rahaa ei ole, ei välttämättä oikein mitään ole riittävästi. Eriarvoisuus on välillä räikeää ja avuntarve on monella taholla suuri - mutta toisenlaisiakin huomioita, nimenomaan auttamisen halua koskien, saa onneksi tehdä.

Minulla oli luultavasti ennakkokäsityksiä, kun muutimme tähän maahan. Luultavasti olin esimerkiksi kuvitellut, että kuluttamisen luvatussa maassa kuluttaminen osuu räikeästi silmiin. Osuuhan se välillä, mutta monessa suhteessa olen myös saanut yllättyä positiivisesti. Nämä kokemukset ovat siis vain omiani, täällä pikkuruisessa, syrjäisessä, vähäväkisessä osavaltiossa, jossa - uskallan väittää - elintavatkin ovat monessa suhteessa terveellisemmät ja ympäristön paremmin huomioonottavat kuin monessa muussa osavaltiossa.

Kevät on tulossa (viimein!), ja se tuo katukuvaan myös autotallikirppikset, pihakirppikset, muuttomyynnit, polkupyörien vaihtoviikot. Kirppisilmoituksia on tässäkin lähistöllä keväästä syksyyn saakka joka viikonloppu useita. Nettikirpparitoiminnasta nyt puhumattakaan. Ja niin edelleen. Tavara ei mene läheskään aina hukkaan, sillä ihmiset kierrättävät ahkerasti. Olen kuullut naapurien puhuvan nurkkiensa siivouksesta, ja moni puhuu siitä, mitä on antanut eteenpäin tarvitseville. Olen kuullut perheistä, jotka lahjoittavat joka vuosi joulun yhdelle perheelle (tämän voi tehdä anonyymisti puolin ja toisin): hankkivat siis apua tarvitsevalle perheelle jouluksi ruoat ja lapsille lahjoja. Tuttavani, joka sai juuri vauvan, on ahkerasti kiertänyt etsimässä käytettyjä lastentarvikkeita lapselleen eri pisteistä, ja tulipa kovin iloiseksi niistäkin vauvanvaippapaketeista ja vauvojen ruokalapuista, jotka meille olivat ylimääräisinä lojumaan jääneet.

Kampaamon vaatekeräysilmoitus.

Jos haluan päästä helposti eroon tavarasta, jota en enää tarvitse, voin tilata netistä jonkin tahon hakemaan tavarat kotioveltani. Jos haluan osallistua lähikoulun kevätretken kustannuksiin, kerään tyhjät pullot tiettynä päivänä oveni eteen, josta koululaiset ne hakevat. Jos haluan päästä käytetyistä, hyväkuntoisista vaatteista eroon, voin viedä ne vaikkapa käyttämäni kampaamon vaatekeräyspisteeseen. Jos haluan myydä lastenvaunut, voin laittaa ne myyntiin lelukaupan käytettyjen tavaroiden osastolle. Voin myös antaa käytettyjä lastenvaatteita lastenvaateliikkeelle, joka toimittaa ne eteenpäin, ja minä saan siitä hyvästä alennuskuponkeja kyseiseen liikkeeseen.

Jokaisella meistä on asioita, jotka ovat lähellä sydäntä. Minä lahjoitan mielelläni vaikkapa lastensairaaloille, jos minulla on siihen mahdollisuus. Maailma on täynnä tarvitsevia, mutta kukaan kun ei voi pelastaa koko maailmaa, niin oma periaatteeni on, että lahjoitan ensisijaisesti tarkoituksiin, jotka ovat minulle jollain tavalla läheisiä, jos minulla vain on siihen mahdollisuus.

Tässä on asia, joka on minulle läheinen, joten tähän tarkoitukseen minä lahjoitan tänäkin vuonna. Jos koet asian läheiseksi ja tunnet, että tämä olisi sopiva kohde sinullekin - autatko silloin sinäkin?

On Kevätilo-keräyksen aika! Lahjoittamalla juuri tämän virtuaalilippaan kautta autat tärkeässä asiassa: keskosperheiden vertaistuen järjestämisessä. Keskosvauvan syntymä on perheelle usein suuri muutos, jonka seuraukset jatkuvat vuosia. On tärkeää, että perheet eivät jää yksin.
Keskosvanhempien yhdistys Kevyt (= Mannerheimin Lastensuojeluliiton Meilahden yhdistys) toimii täysin vapaaehtoisten keskosvanhempien voimin. Se toimii valtakunnallisesti saattaen perheitä yhteen saamaan tukea toisiltaan niin verkossa kuin kasvotustenkin.

Kiitos, kun autat!

http://www.lahjoituslipas.fi/kevatilo/KeskosvanhempienyhdistysKevyteliMLLMeilahdenyhdistysry/lahjoita/
Keräyslupa: POHA nro 2020/2012/3932, 3.12.2012 ja POHA nro 2020/2013/455, 21.2.2013
Keräysaika 1.4.-15.5.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti