Huh, ensimmäinen viikko takana. Jo monta viikkoa ehdin ajatella, miltä tässä
vaiheessa tuntuisi, ja sittenkin se on jotenkin erilaista. Kutakuinkin miljoona
asiaa pyöri päässä jo etukäteen, mutta arvaatkaapa paljonko niitä nyt siellä
pyörii. Moneen asiaan on saatu selvyys (ja samalla itselle huojentunut olo),
mutta nyt tämä vasta jännittäväksi käy, kun on päästy tositoimiin.
5-vuotias tyttäreni aloitti tällä viikolla
pre-Kindergartenin, eli varsinaista
koulua edeltävän ’luokan’, yhden niistä (monimutkaisuuden vuoksi; seuraavana on
vuorossa Kindergarten, luultavasti, vaikka nämä jutut menevätkin vähän
kehitystason ja kypsyyden mukaan). Periaatteessa voisi puhua esikoulusta, mutta
ihan sitäkään tämä ei ole. Tämä kuuluu Elementary Schoolin piiriin, johon
kuuluvat siis yhtä lailla myös varsinaisen ’alakoulun’ luokka-asteet, eli 1st
ja 2nd ja niin edelleen. Tämä ohjelma noudattaa Elementary Schoolin kalenteria,
eli jokaisella näistä luokka-asteista koulu alkaa klo 8.30 ja päättyy n. 2.45.
Mutta takaisin ensimmäiseen aamuun! Käsittämättömän
rauhallinen sellainen, jolloin aikakin tuntuu riittävän ja kaikki tavaratkin on
katsottu illalla valmiiksi. Tästä onnittelen itseäni, vaikka kohtuullisen hyvä
organisaattori uskonkin olevani, yleensä ainakin. Meitä lähtee koululle kolme,
sillä me molemmat vanhemmat haluamme olla kokemassa tämän ikimuistoisen aamun.
Paikalla ollaan onneksi ajoissa, sillä rekisteröintijono on
vielä lyhyt. Pitkäksi se ehtii kyllä muodostua, sillä vähän jokaisella tuntuu
olevan jotain täydennettävää. Ja papereita riittää, sillä maan tapaan kuuluu
pyytää lupa vähän jokaiseen asiaan. Puuh. Olen täyttänyt pilkuntarkasti jokaisen
lappusen, sitä myöten, että minä päivinä haluan lapselleni tarjottavan maitoa
lounaan yhteydessä. Ja antakaa nyt ulkosuomalaisen vähän huvittuakin – minä
nimittäin en tilannut hänelle yhtenäkään päivänä suklaamaitoa, vaan hän saa
tyytyä tavalliseen maitoon. Hän kun ei edes tiedä suklaamaidon olemassaolosta
(eikä osaa muuten vielä lukea, joten uskallan tämän kirjoittaa).
Ulkosuomalaisen ajoissa saapumisessa on muuten toinenkin etu: siinä odotellessa
ehtii se itseään hyväksi organisaattoriksi kehuskeleva äiti-ihminen lähettää
lapsen isän hakemaan niitä sisäkenkiä, jotka jäivät sinne eteisen naulakkoon.
Siis kotona sijaitsevaan naulakkoon.
En ole muuten viimeiseen reiluun pariinkymmeneen vuoteen
viettänyt näin paljon aikaa koulussa yhden viikon aikana. Olen halunnut olla
lapseni tukena uudessa tilanteessa ja järjestänyt niin, että voin näin aluksi auttaa
ja opastaa häntä uusissa ympyröissä. Tyttäreni on pieni ja arka, ja vieläpä vähän
kielipuoli näiden amerikkalaislasten joukossa. Aluksi ajattelin, ettei hän
ymmärrä puoliakaan siitä, mitä hänelle sanotaan. Ja kuitenkin huomaan, kuinka
hän poimii sanan sieltä ja toisen täältä, ja osaa kuitenkin enemmän, kuin
kuvittelin. Jo toisena päivänä koulussa hän käytti jopa muutamaa kokonaista
lausetta englanniksi. (Tarviiko lisätä, että äiti oli aika ylpeä?)
Luokkahuone. Silloin, kun on vielä hiljaista. |
Olemme onnekkaita. Olemme päätyneet kouluun, jossa on upea
henki. Koulu, joka on pieni ja jossa jokaiselle tuntuu olevan aikaa. Jokainen
koulun opettajista on jututtanut moneen kertaan niin minua kuin tytärtäni ja
halunnut olla mukana sopeuttamassa meitä uuteen maailmaan. Ja joka kerta, kun
olen törmännyt koulun johtajaan, hän on muistanut kysyä, onko minulla
kysyttävää ja pyytänyt olemaan yhteydessä. Enkä voi sanoa muuta kuin että olen
suunnattoman iloinen tuosta huolenpidosta.
Yksi koulun ydinajatuksista on yhteisöllisyys ja eläminen
yhteisessä maailmassamme, luontoa kunnioittaen. Se, että jokaiseen koulupäivään
sisältyy pienten ja isompien koululaisten yhteistä kanssakäymistä (esim.
yhteisten tehtävien muodossa) on mielestäni aika upea juttu. Ja kun 10-vuotias
poika ylemmältä luokalta tulee, esittelee itsensä ja kertoo, että sai tänään
työparikseen tämän pienen suomalaistytön, niin äidistä tuntuu aika
liikuttavalta. Ja sitten tuo tyttäreni kuuntelee tätä poikaa ja menee auttamaan
häntä tehtävässä. Heidän tehtäväänsä kuuluu järjestellä koulun salissa oleva
soittonurkkaus. Ja tuo poika ottaa kaksi tamburiinia ja ojentaa toisen
tyttärelleni, näyttäen, mihin koriin se kuuluu laittaa. Ja kun pikkuinen
tyttöni laittaa tamburiinin oikeaan paikkaan, kehuu poika niin paikalliseen
tapaan ’Great job!’. Äidinmaidossa taitavat täällä tuonkin oppia. Mukavalta se
joka tapauksessa tuntuu.
Joten kyllä se tästä lähtee. Pala palalta, joka päivä uutta
oppien. Niin tytär, kuin äitikin.
Luokan omat lemmikit. Voi sitä riemua, kun akvaario sai asukkaat toisena koulupäivänä! |
Tänään olen tehnyt blogiyhteistyötä erään Pennsylvaniassa
asuvan suomalaisäidin kanssa. Anitta on kirjoittanut myös tahollaan 5- ja 7-vuotiaiden tyttäriensä
ensimmäisestä kouluviikosta. Hänen tarinaansa voit lukea täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti